Wyjazdy

Do lasu organizujemy różne wyjazdy, o których chcemy tu opowiedzieć. Niektóre z nich, jak eko jesienne i eko rowerowe, są dla wszystkich osób z pierwszej klasy. Rybie flaczki są dla zdeklarowanych fanów i fanek biologii, a przyroda dla tych, którzy postanowili ją zawęzić w drugiej klasie.

 

EKO JESIENNE

 

 

Tygodniowy wyjazd do Gajówki Budy, w Puszczy Knyszyńskiej na Podlasiu to jedna z pierwszych rzeczy jakie spotykają świeżo upieczonych uczniów "Bednarskiej" - odbywa się we wrześniu, lub na początku października. Mieszka się w małej drewnianej chacie w lesie, wodę wyciąga się ze studni, a obiady gotuje na kuchni kaflowej.

Na wyjeździe uczniowie samodzielnie poznają jak wygląda las, badają robaki, mchy, porosty, kupy różnych wielkich kręgowców i zbierają bukiety. Zwiedzają z załogą wytrawnych badaczy lasu różne niedostępne miejsca, do których zwykle się nie zagląda - wędrują po głębokich bagnach, terenach zalanych przez bobry i poduchach wilgotnych mchów torfowców. Na wyjeździe wszystkie zadania domowe wykonują uczniowie wraz z opiekunami, nie ma służących! To oznacza, że nie uniknie się zmywania w misce, rąbania drewna, czy siekania cebuli, ale znajdzie się też czas na grzanie się przy piecu i odpoczywanie nad brzegiem jeziora.

Żeby skorzystać jak najwięcej z tego wyjazdu wcale nie trzeba znać ani lubić biologii - nie mamy podręczników i nie każemy zapamiętywać trudnych słów. Świat przyrody bada się własnymi zmysłami, porównuje się ze sobą różne znalezione okazy i zadaje się mnóstwo pytań. Ponadto obserwuje się okolicę i poznaje mieszkańców na jednodniowym "biegu" terenowym z mapą i kompasem. A przede wszystkim poznaje się samego siebie, bo to ciekawe jak każdy z nas poradzi sobie przez tydzień z dala od miasta, komputera, prysznica a nawet zasięgu!

 

EKO ROWEOWE

 

 

Ten wyjazd odbywa się zwykle w czerwcu pod koniec pierwszej klasy. Uczniowie podróżują rowerami po całym obszarze Puszczy Knyszyńskiej między miejscami noclegowymi jakimi są na przykład gajówki lub stodoły w umówionych gospodarstwach. Warunki na noclegach są biwakowe – dach nad głową, woda w studni. Uczniowie przemieszczają się w grupach około 6 osobowych w towarzystwie osoby pełnoletniej, tzw. "cienia" (często jest to kolega, lub koleżanka z klasy maturalnej).  Realizują wybrane przez siebie zadania z puli około 30 tematów odwiedzając wyznaczone miejsca, sami jednak planują na dany dzień trasę pomiędzy miejscami, biorąc pod uwagę tempo jazdy, aprowizację i swoje zainteresowania. Tematy są bardzo szerokie i dotyczą spraw najważniejszych, zawierają w sobie elementy nauk przyrodniczych, socjologii, antropologii, historii i zawsze są też trochę filozoficzne. Żeby dobrze zbadać każdy z tych tematów trzeba będzie duuużo rozmawiać ze spotkanymi po drodze ludźmi, ale też czasem zejść z roweru i odwiedzić czyjś dom, przejść się po bagnie, poszukać ciekawych stworzeń, albo zwiedzić zrujnowaną fabrykę.

Celem nie jest uzyskanie z góry przewidzianego wyniku, ale postawienie siebie w sytuacji badania świata. Uporządkowaniu uzyskanych w ten sposób informacji służy codzienna rozmowa uczniów przy ognisku z gospodarzem noclegu (najczęściej członkiem załogi), będąca elementem zaliczenia i wymiany informacji między grupami. Ostateczna forma prezentacji wyników to przygotowana, ilustrowana zdjęciami opowieść podsumowująca całość zbadanego zjawiska. Prezentacje odbywają się gdzieś w środku Puszczy, gdzie spotykają się wszyscy uczniowie, "cienie", eko-załoga, wychowawcy, wielu nauczycieli, razem grubo ponad sto osób! Na zakończenie robimy wielkie ognisko i wypijamy morze oranżady.

 

RYBIE FLACZKI

 

Żeby naprawdę wyobrazić sobie jak jest zbudowany zwierzęcy organizm i jak działa nie wystarczy przeczytać nawet stu podręczników. Dlatego dla uczniów klas pierwszych rozszerzających biologię przygotowaliśmy wyjazd do Lebiedzina, na którym badamy budowę narządów i organów oraz obserwujemy żywe zwierzęta i patrzymy co robią. W tych badaniach pierwszoklasistów wspierają maturzyści, którym taka powtórka z fizjologii i anatomii z pewnością się przyda do matury!

Przyglądamy się budowie zewnętrznej i wewnętrznej (sic) różnych gatunków ryb. Zastanawiamy się czym się różnią i jak to jest związane z ich trybem życia. Przeprowadzamy sekcje - próbujemy odgadnąć co to za narządy udało się nam wydobyć i jaka jest ich funkcja. Następnie zjadamy te ryby na wystawnej kolacji. Ponadto układamy szkielety z kości znajdowanych w lesie od wielu lat przez załogę ekową. Przyglądamy się budowie kości, skamieniałych organizmów, podrobów kupowanych na bazarze, robaków złapanych w rzece. Odwiedzamy też okoliczne zwierzęta gospodarcze i przypatrzymy się jak są zbudowane (oczywiście nie robiąc im krzywdy). W ramach odpoczynku można pójść na zimowy spacer po lesie, bo przecież wszystko odbywa się w środku zimy.

 

PRZYRODA

 

      

 

Wyjazdy z "Przyrody" mają na celu uświadomienie uczniom rozszerzającym nauki humanistyczne, jak niezbędne jest poznanie uwarunkowań przyrodniczych, gospodarczych, czy geograficznych dla zrozumienia historii i kultury człowieka.

Pod koniec października w drugiej klasie odbywa się czterodniowy wyjazd "Gospodarczy" do Lebiedzina - na którym uczniowie przy pomocy wielu doświadczeń praktycznych poznają jak działa gospodarstwo domowe. Jak przebiega proces gotowania wody? Co to jest płomień? Jak najlepiej sprzątać? Dlaczego trzeba gotować ziemniaki? Jak się robi czipsy? - na tym wyjeździe dowiecie się wielu takich przydatnych rzeczy. Ale to wszystko to tylko pretekst do opowieści, którą opowiadamy wspólnie (uczniowie i opiekunowie) przez cały czas wyjazdu. Jest to opowieść o historii "życia codziennego" - jak żyli ludzie w społecznościach przedrolniczych, co zmieniło rolnictwo, a co rewolucja przemysłowa. Jak zmieniało się życie codzienne pod wpływem wielkich przekształceń technologicznych i cywilizacyjnych. Żeby móc to sobie wyobrazić trzeba wpierw zrozumieć jak działają procesy fizyczne i chemiczne od których człowiek jest zależny (stąd eksperymenty) oraz wcielić się o ile to możliwe w sytuację człowieka z dawnych czasów - nie zdziwcie się więc jeśli na tym wyjeździe nie będzie przez jakiś czas np. prądu, albo żadnych rzeczy ze sklepu.

Drugi wyjazd odbywa się w maju i jest opowieścią o ludziach jako zwierzętach - w jakim stopniu człowiek jest tylko zwykłym zwierzęciem, a w jakim zupełnie niezwykłym. Spróbujemy to zbadać eksperymentalnie. Będziemy oglądać filmy i obrazy i dużo rozmawiać. Czy kultura jest naturą człowieka? Jak silne są nasze instynkty? co tak naprawdę poznajemy dzięki zmysłom? jak wielkość grupy wpływa na nasze zachowanie? Będziemy też badać naszą pamięć - trzeba będzie sobie przypominać różne historie i opowiadać innym uczestnikom wyjazdu.

 

RÓŻNE INNE

 

Ponadto organizujemy mniej lub bardziej regularnie różne inne wyjazdy - jeśli znajdą się chętni możemy stworzyć fakultet podróżniczy i zwiedzać różne dzikie miejsca w Polsce. Uczniowie rozszerzający biologię mogą pojechać z nami wiosną nad Biebrzę obserwować przeloty ptaków. Organizujemy również wyjazdy grup sprofilowanych i rozszerzonych do gajówek w Lebiedzinie i Machnaczu.

Bednarski Informator